فروش آهن ،ميلگرد،ورق،نبشي و پروفيل فروش آهن ،ميلگرد،ورق،نبشي و پروفيل
|
خم كاري پروفيل ها و لوله هاخم كاري پروفيل ها و لوله ها ي تو خالي كه زاويه خمش آن ها زياده بوده و شعاع خم كوچكي دارند ، اين امكان وجود دارد كه مقطع ان ها در محل خمش تغيير فرم دهد ( اصطلاحا دو پهن شوند ) هر چه قطر لوله بيشتر و ضخامت جداره ان كمتر بوده و شعاع خم نيز كوچكتر باشد و مقدار اين تغيير فرم بيشتر است . براي جلوگيري از تغيير فرم مقطع در محل خميدگي ، مي توان آن ها را از داخل تقويت كرده و يا از دستگاه هاي لوله خم كن براي اين منظور استفاده كرد . لوله هاي بدون درز كم قطر را مي توان در حالت سرد خم كاري نمود . لوله هاي با قطر بيشتر را پس از گرم كردن محل خم ، خم كاري مي كنند و در اين روش بايد سطح داخلي خمش را بيشتر از سطح خارجي گرم نمود . انتخاب شعاع خم مناسب در تميز بودن و عدم تغيير فرم در محل خم كاري بسيار موثر است . شعاع خمش در خم كاري لوله ها نبايد از سه برابر قطر اسمي ان ها كمتر باشد . خم كاري پروفيل ها و لوله : براي تقويت داخلي لوله ها جهت جلوگيري از تغيير فرم ، مقطع آن ها در هنگام خم كاري ، معمولا از ماسه نرم و خشك و يا فنر خم كاري و غيره استفاده مي كنند . براي مطالعه ادامه مطلب در سايت تهران آهن كليك كنيد .
امتیاز:
بازدید: 111
قالب برداري ستون
قالب برداري بايد وقتي انجام شود كه بتن قادر به تحمل تنش ها و تغيير شكل هاي وارده باشد. قبل از آنكه اعضا و قطعات بتني ، مقاومت كافي براي تحمل وزن خود و بارهاي وارده را كسب نمايند، نبايد پايه ها و قالب هاي باربر برچيده شوند. عمليات قالب برداري و جمع كردن پايه ها بايد گام به گام بدون ضربه و اعمال فشار ، چنان صورت گيرند كه اعضا و قطعات، تحت بارهاي ناگهاني قرار نگرفته ، بتن صدمه نبيند و خدشه اي به ايمني و قابليت بهره برداري قطعات وارد نشده و تغيير شكل هاي غير مجاز در آن ها رخ ندهد. چنان چه قالب برداري قبل از پايان دوره مراقبت انجام شود، بايد تدابيري براي مراقبت بتن پس از قالب برداري اتخاذ گردد. زمان قالب برداري
پيش شرط هاي استفاده از جدول فوق اين است كه : بتن با استفاده از سيمان پرتلند معمولي يا سيمان پرتلند ضد سولفات تهيه شده باشد. حين سخت شدن بتن ، دماي محيط به كمتر از صفر درجه سانتيگراد تنزل ننمايد (در صورت تنزل دماي محيط به كمتر از صفر درجه سانتيگراد ، بايد ارقام جدول متناسباً و حداقل به ميزان مدت يخبندان افزايش يابند) هنگام قالب برداري سطوح قائم ، جهت حفظ بتن در برابر گرما يا سرماي محيط بلافاصله پس از قالب برداري عمل آوردن بتن به روش مقتضي صورت پذيرد . در صورت استفاده از سيمان زودگير، ارقام جدول فوق قابل كاهش است . هنگام استفاده از مواد ديرگير كننده در ساخت بتن بايد ارقام جدول فوق افزايش يابند. اگر ملاحظات خاصي براي پرهيز از ترك هاي زودهنگام يا تقليل تغيير شكل هاي ناشي از وارفتگي مد نظر باشد، بايد ارقام جدول را افزايش داد . به علاوه چنانچه عمل آوردن تسريع شده يا قالب بندي خاصي نظير قالب هاي لغزان مطرح باشد، ممكن است مقادير فوق را كاهش داد.
برداشتن پايه هاي اطمينانبراي مطالعه ادامه مطلب كليك كنيد .
امتیاز:
بازدید: 104
آرماتور هاي حرارت و جمع شدگي در پي هاآرماتور هاي حرارت : نسبت سطح آرماتور حرارت و جمع شدگي لازم به كل سطح مقطع بتن براي پي هاي به ضخامت كمتر يا مساوي ۱۰۰۰ ميلي متر نبايد از مقادير (الف) تا (پ) اين بند كمتر اختيار شود :
نسبت سطح مقطع آرماتور از حرارت و جمع شدگي لازم به كل سطح مقطع بتن براي پي هاي به ضخامت بيشتر از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ ميلي متر نبايد از الفا براي نسبت هاي مندرج در قسمت بالا اختيار شود . مقدار الفا از رابطه زير تعيين مي شود : الفا برابر است با ۱٫۳-h0.0003 مقدار حداقل آرماتور حرارت و جمع شدگي As min ، براي پي هاي به ضخامت بيشتر از ۲۰۰۰ ميلي متر برابر مقدار آرماتور براي پي به ضخامت ۲۰۰۰ ميلي متر و به شرح ( الف) تا ( پ) اين بند است :
در پي هاي با ضخامت متغير ، مي توان براي محاسبه مقدار آرماتور كششي حرارت و جمع شدگي ضخامت پي را برابر با ضخامت پي فرضي هم حجم آن اختيار كرد . براي مطالعه ادامه مطلب كليك كنيد .
امتیاز:
بازدید: 119
محدوديت آرماتورگذاري پي ها و شمع هامحدوديت آرماتورگذاري پي ها و شمع ها : آرماتور هاي لازم براي مقاطع پي ها و شمع ها بر اساس نيروهاي وارد بر آن مقاطع در حالت حد نهايي با رعايت محدوديت هاي زير محاسبه مي شوند . در پي هاي نواري مقدار نسبت در ناحيه كششي در ناحيه كششي نبايد كمتر از ۰٫۲۵ درصد اختيار شود ، مگر آنكه آرماتور به كار رفته به اندازه يك سوم بيشتر از مقدار آرماتور تعيين شده در محاسبات باشد . در حالت اخير اين نسبت نمي تواند كمتر از ۰٫۱۵ درصد اختيار گردد . در پي ها قطر ميلگرد ها نبايد كمتر از ۱۰ ميليمتر و فاصله محور تا محور آن ها از يكديگر ، نبايد كمتر از ۱۰۰ ميلي متر و بيشتر از ۳۵۰ ميلي متر در نظر گرفته شود . در پي هاي حجيمي كه در آن ها ابعاد و حجم بتن مستقل از نياز هاي محاسباتي در نظر گرفته مي شوند ، رعايت حداقل آرماتور خمشي ضرورتي ندارد . در اين پي ها در صورتي كه كنترل ترك هاي سطحي مورد نظر باشد بايد در آن سطوح يك شبكه ميلگرد جلدي به كار برد . حداكثر فاصله ميلگرد هاي جلدي ۳۵۰ ميلي متر است . در پي هاي منفرد در صورتي كه عملكرد پي يك طرفه باشد و يا عملكرد آن دو طرفه بوده و شكل آن مربع باشد ، توزيع ميلگرد ها در سراسر عرض پي بايد به طور يكنواخت صورت گيرد . در غير اين صورت توزيع ميلگرد ها بايد مطابق ضوابط ( الف ) و ( ب) اين بند باشد . براي مطالعه ادامه مطلب كليك كنيد .
امتیاز:
بازدید: 149
محدوديت آرماتورگذاري در ديوار هامحدوديت آرماتورگذاري در ديوار : در ديوار ها آرماتور هاي قائم و افقي نبايد به ترتيب كمتر از مقادير زير اختيار شوند . حداقل نسبت مساحت مقطع ارماتور قائم به مساحت كل مقطع براي ميلگرد هاي مختلف به شرح ( الف ) و ( ب) اين بند است :
حداقل نسبت مساحت مقطع آرماتور افقي به مساحت كل مقطع براي آرماتور هاي مختلف به شرح (الف) و (ب) اين بند است :
نسبت مساحت آرماتور قائم و آرماتور افقي به مساحت كل مقطع نبايد بيشتر از ۰٫۰۴ اختيار شود . محدوديت مقدار حداكثر بايد در محل وصله هاي ميلگرد ها نيز رعايت شود . در ديوار هاي با ضخامت بيشتر از ۲۵۰ ميليمتر ، به جز ديوار هاي زير زمين و ديوار هاي حايل ، هر يك از آرماتور هاي قائم و افقي بايد در دو سفره به موازات سطوح ديوار ، مطابق ( الف) و (ب) اين بند پيش بيني شوند . براي مطالعه ادامه مطلب كليك كنيد .
امتیاز:
بازدید: 115
محدوديت هاي آرماتور هاي پيچشي و برشي تير هاي عميقمحدوديت هاي آرماتور هاي پيچشي: محدوديت هاي آرماتور هاي پيچشيمحدود كردن مقاومت مشخصه آرماتور هاي پيچشي به كمتر از ۴۰۰ مگا پاسكال باعث كنترل و محدوديت عرض ترك هاي قطري مي گردد . خاموت هاي بسته و دورپيچ هاي پيچشي بايد تا فاصله d از دور ترين تار فشاري در مقطع ادامه يافته و آرماتور هاي پيچشي مهار گردند . مهار شدن مناسب خاموت هاي بسته بايد از طريق قلاب هاي انتهايي قابل قبول تامين گردد . بايد تمام ميلگرد هاي پيچشي ( فولاد هاي طولي به علاوه خاموت هاي بسته و يا دورپيچ ها ) حداقل در طولي برابر با بزرگترين بعد عضو از نقطه اي كه ديگر نياز به مقاومت پيشچي نيست ادامه يافته و مهار آن ها مطابق ضوابط فصل هجدهم صورت گيرد . در صورتي كه پيشچ حداكثر در انتهاي يك عضو اتفاق بيفتد ، ضروري است آرماتور هاي طولي داراي مهار انتهايي مناسب پس از انتهاي عضو پيچشي باشند . بدين منظور مي توان از قلاب هاي انتهايي و يا اضافه كردن ميلگرد هاي u شكل ، كه داراي وصله هاي پوششي با آرماتور هاي طولي پيچشي هستند ، استفاده نمود . براي مطالعه ادامه مطلب كليك كنيد .
امتیاز:
بازدید: 109
آرماتور هاي برشي و انواع آنآرماتور هاي برشي مي توانند شامل انواع زير باشد :
حداكثر فواصل خاموت برشيفاصله بين خاموت هاي برشي عمود بر محور عضو نبايد ار d/2 بيشتر باشد . به دليل آنكه سفره هاي آرماتور برشي عمود بر محور عضو حتما تمامي ترك هاي مورب برشي را در طول موثر خود قطع نمايند ، لذا فاصله آن ها به مقدار d/2 محدود مي گردد . فاصله بين خاموت هاي مايل و يا ميلگرد هاي طولي خم شده بايد چنان باشد كه هر خط ۴۵ درجه اي كه به طرف عكس العمل از وسط مقطع ، d/2 تا ميلگرد هاي كششي طولي رسم شود ، حداقل به وسيله يك رديف از آرماتور هاي برشي قطع گردد . براي مطالعه ادامه مطلب كليك كنيد .
امتیاز:
بازدید: 122
حداقل آرماتور برشيحداقل آرماتور : در تمامي اعضاي خمشي بتن آرمه اي ، به غير از موارد مندرج در بند ۲، ۳، ۶،۱۲ ، كه در ان ها مقدار Vu تجاوز كند ، بايد آرماتور برشي به كاربرده شود . استفاده از آرماتور برشي باعث جلوگيري از زياد شدن ترك هاي مورب ، و موجب اضافه شدن شكل پذيري و داشتن اخطار قبلي براي گسيختگي هاي احتمالي مي گردد . در جان يك تير كه با آرماتور ها برشي مسلح نشده است ، تشكيل ناگهاني ترك هاي مورب مي تواند مستقيما به گسيختگي بدون اخطار قبلي بيانجامد . وجود ميلگرد هاي برشي ، بخصوص در مقاطعي كه در آن ها نيروي كششي عمل مي نمايد و يا احتمال افزوده شدن بار هاي وارده وجود دارد ، بسيار مفيد است . در موارد زير ضوابط مربوط به بخش هاي مربوطه ملاك عمل خواهد بود .
براي مطالعه ادامه مطلب كليك كنيد .
امتیاز:
بازدید: 121
محدوديت فولاد گذاري و آرماتور هاي برشيمحدوديت فولاد گذاري و آرماتور : ميلگرد هاي انتظار خم شدهشيب قسمت مايل ميلگرد هاي خم شده نسبت به محور ستون نبايد از ۱ به ۶ تجاوز كند . قسمت فوقاني و تحتاني قسمت مايل بايد با محور ستون باشند . ميلگرد هاي انتظار بايد در محل خم با خاموت ها ، دورپيچ ها و يا قسمت هايي از سيستم سازه اي كف مهار شوند . مهار مذكور بايد براي تحمل نيرويي معادل ۱٫۵ برابر مولفه نيروي محاسباتي قسمت مايل در امتداد مهار ، طرح شود . در صورت استفاده از خاموت ها يا دورپيچ فاصله آن ها تا نقاط خم شده از ۵۰ ميلي متر بيشتر باشد . خم كردن ميلگرد هاي انتظار بايد قبل از جاگذاري ميلگرد ها انجام پذيرد . در مواردي كه وجه ستون يا ديوار بيشتر از ۷۵ ميلي متر عقب نشستگي يا پيش آمدگي داشته باشد ميلگرد هاي طولي ممتد نبايد به صورت خم شده به كار برده شوند ، و در محل عقب نشستگي بايد ميلگرد هاي انتظار مجزا براي اتصال به ميلگرد هاي وجوه عقب نشسته پيش بيني شوند . در هر حالت بايد ضوابط به مهار ها و وصله ها در منطقه تغيير ومقطع رعايت شوند . محدوديت هاي آرماتور هاي برشيرده ميلگرد هاي مصرفيمحدود كردن مقاومت مشخصه آرماتور هاي برشي به ۴۰۰ مگا پاسكال به منظور محدود كردن عرض ترك هاي قطري مي باشد . براي مطالعه ادامه مطلب كليك كنيد .
امتیاز:
بازدید: 136
محدوديت هاي فاصله ميلگرد هامحدوديت هاي فاصله ميلگرد : محدوديت هاي فولادي گذاري جهت اعضاي خمشي يا فشاري فاصله ازاد بين هر دو ميلگرد موازي واقع در يك سفره نبايد از هيچ يك از مقادير ( الف ) تا ( پ) اين بند كمتر باشد :
در اعضاي تحت فشار و خمش فاصله محور تا محور ميلگرد هاي طولي از يكديگر ، نبايد بيشتر از ۲۰۰ ميلي متر باشد . در صورتي كه ميلگرد هاي موازي در چند سفره قرار گيرند ، ميلگرد هاي سفره فوقاني بايد طوري بالاي ميلگرد هاي سفره تحتاني واقع شوند كه معبر بتن تنگ نشود ، فاصله آزاد بين هر دو سفره نبايد از ۲۵ ميلي متر و نه از قطر بزرگترين ميلگرد كمتر باشد . در اعضاي فشاري با خاموت هاي بسته يا دورپيچ ، فاصله آزاد بين هر دو ميلگرد طولي نبايد از ۱٫۵ برابر قطر بزرگترين ميلگرد و نه از ۴۰ ميلي متر ، كمتر باشد . محدوديت هاي فاصله ازاد بين ميلگرد ها بايد در مورد فاصله آزاد وصله هاي پوششي با وصله ها يا ميلگرد هاي مجاور نيز رعايت شوند . گروه ميلگرد هاي در تماسدر استفاده از گروه ميلگرد هاي موازي كه در آن ها ميلگرد ها در تماس با هم بسته مي شوند تا به صورت واحد عمل كنند ، ضوابط ( الف ) تا ( ج) اين بند بايد رعايت شوند :
براي مطالعه ادامه مطلب كليك كنيد .
امتیاز:
بازدید: 131
ميلگرد دورپيچ هاميلگرد دورپيچ : تاثير كاربرد مارپيچ ها در ستون ها در افزايش مقاومت بتن داخل هسته ، زمانيكه پوسته بتني خارج از هسته در اثر تغيير شكل و يا بار زياد خرد شده و جدا شود ، بخوبي مشاهده شده است . حداقل آرماتور مارپيچ ارائه شده در اين بند از آيين نامه به اين منظور است كه مقاومت باربري اضافي براي ستون هاي بارگذاري شده بدون خروج از محور ، چنان تامين شود كه در صورت خرد شدن پوسته بتني مشكلي براي ان ها ايجاد نشود . آزمايش ها نشان داده اند كه ستون هايي با مقدار آرماتور پيچ ارائه شده در آيين نامه ، مقاومت و شكل پذيري قابل توجهي دارند . ميلگرد دورپيچ : در طراحي دورپيچ هاي اعضاي فشاري علاوه بر مراعات ضوابط مقالات گذشته بايد ضوابط زير را هم در نظر گرفت :
براي مطالعه ادامه مطلب كليك كنيد .
امتیاز:
بازدید: 122
محدوديت هاي آرماتور ها در قطعات فشاري ( ستون ها )محدوديت هاي آرماتور : در قطعات فشاري سطح مقطع آرماتور طولي نبايد كمتر از ۰٫۰۱ و بيشتر از ۰٫۰۶ سطح مقطع كل باشد . محدوديت مقدار حداكثر بايد در محل وصله هاي پوششي ميلگرد ها نيز رعايت شود . در صورت استفاده از فولاد S400 در آرماتور هاي طولي مقدار حداكثر در خارج از محل وصله ها به ۰٫۰۴۵ سطح مقطع كل محدوده مي گردد .حداقل آرماتور طولي در ستون ها براي تحمل خمش ، صرف نظر از انكه وجود داشته باشد يا نباشد ، و همچنين براي كاهش آثار جمع شدگي و خزش تحت اثر تنش هاي فشاري دائمي به كار مي رود . آزمايش ها نشان مي دهند كه پديده هاي جمع شدگي و خزش تمايل دارند تنش هاي وارده ناشي از بار را از بتن به فولاد انتقال دهند . اين امر تحت اثر بارهاي بهره برداري دائمي مي تواند باعث افزايش تنش در آرماتور ها تا حد تسليم فولاد شود . به اين علت آيين نامه حداقل آرماتور مقطع ستون ها را ۰٫۰۱ در صد سطح مقطع كل ستون محدود مي كند . آرماتور هاي زياد در مقطع ستون باعث مشكلات اجرايي در بتن ريزي نيز مي شود . در چنين حالتي بهتر است ابعاد ستون را افزايش داد و يا از بتن يا آرماتور مقاومتر استفاده كرد . حداكثر مقدار آرماتور در ستون ها به ۰٫۰۶ درصد سطح مقطع كل ستون محدود مي شود كه در صورت وجود وصله هاي پوششي در يك مقطع اين مقدار به ۰٫۰۴ درصد سطح مقطع كل ستون تقليل مي يابد . حداقل تعداد ميلگرد هاي طولي در قطعات فشاري به شرح زير است : براي مطالعه ادامه مطلب كليك كنيد .
امتیاز:
بازدید: 127
ميلگرد و جزئيات بيشترميلگرد و جزئيات : قلاب هاي استانداردميلگرد و جزئيات : هر يك از خم هاي مشروح زير قلاب استاندارد تلقي مي شود : الف) ميلگرد هاي اصليخم نيم دايره ( قلاب انتهايي ۱۸۰ درجه ) به اضافه حداقل ۴db طول مستقيم ولي نه كمتر از ۶۰ ميليمتر در انتهاي ازاد ميلگرد خم ۹۰ درجه ( گونيا ) به اضافه طول مستقيم برابر حداقل ۱۲db در انتهاي ازاد ميلگرد ب) براي ميلگرد هاي تقسيم و خاموت هاخم ۹۰ درجه ( گونيا) به اضافه حداقل ۶db طول مستقيم ولي نه كمتر از ۶۰ ميلي متر در انتهاي ازاد ميلگرد ، براي ميلگرد هاي به قطر ۱۶ ميلي متر و كمتر خم ۹۰ درجه ( گونيا ) به اضافه حداقل ۱۲db طول مستقيم در انتهي ازاد ميلگرد ، براي ميلگرد هاي به قطر بيشتر از ۱۶ ميلي متر و كمتر از ۲۵ ميلي متر به اضافه حداقل ۶db طول مستقيم ولي نه كمتر از ۶۰ ميلي متر در انتهاي ازاد ميلگرد حداقل قطر خم هاالف ) قطر داخلي خم ها به جزبراي خاموت ها با قطر كمتر از ۱۶ ميليمتر نبايد از مقادير مندرج در جدول كمتر اختيار شود :
براي خم كردن ميلگرد هاي به قطر ۳۶ ميليمتر و بيشتر و با زاويه بيشتر از ۹۰ درجه به روش هاي خاص نياز است . ب) قطر داخلي خم ها براي خاموت هاي به قطر كمتر از ۱۶ ميليمتر نبايد كمتر از ۴db اختيار شود . طول گيرايي ميلگرد هاي كششيبراي مطالعه ادامه مطلب كليك كنيد .
امتیاز:
بازدید: 137
ميلگرد و جزئيات بيشترميلگرد و جزئيات : قلاب هاي استانداردميلگرد و جزئيات : هر يك از خم هاي مشروح زير قلاب استاندارد تلقي مي شود : الف) ميلگرد هاي اصليخم نيم دايره ( قلاب انتهايي ۱۸۰ درجه ) به اضافه حداقل ۴db طول مستقيم ولي نه كمتر از ۶۰ ميليمتر در انتهاي ازاد ميلگرد خم ۹۰ درجه ( گونيا ) به اضافه طول مستقيم برابر حداقل ۱۲db در انتهاي ازاد ميلگرد ب) براي ميلگرد هاي تقسيم و خاموت هاخم ۹۰ درجه ( گونيا) به اضافه حداقل ۶db طول مستقيم ولي نه كمتر از ۶۰ ميلي متر در انتهاي ازاد ميلگرد ، براي ميلگرد هاي به قطر ۱۶ ميلي متر و كمتر خم ۹۰ درجه ( گونيا ) به اضافه حداقل ۱۲db طول مستقيم در انتهي ازاد ميلگرد ، براي ميلگرد هاي به قطر بيشتر از ۱۶ ميلي متر و كمتر از ۲۵ ميلي متر به اضافه حداقل ۶db طول مستقيم ولي نه كمتر از ۶۰ ميلي متر در انتهاي ازاد ميلگرد حداقل قطر خم هاالف ) قطر داخلي خم ها به جزبراي خاموت ها با قطر كمتر از ۱۶ ميليمتر نبايد از مقادير مندرج در جدول كمتر اختيار شود :
براي خم كردن ميلگرد هاي به قطر ۳۶ ميليمتر و بيشتر و با زاويه بيشتر از ۹۰ درجه به روش هاي خاص نياز است . ب) قطر داخلي خم ها براي خاموت هاي به قطر كمتر از ۱۶ ميليمتر نبايد كمتر از ۴db اختيار شود . طول گيرايي ميلگرد هاي كششيميلگرد و جزئيات : طول گيرايي يك ميلگرد در كشش ، Id ، بايد حداقل برابر با مقدار حاصل از رابطه در نظر گرفته شود ، در هر حال كمتر از ۳۰۰ ميليمتر اختيار نشود . براي مطالعه ادامه مطلب كليك كنيد .
امتیاز:
بازدید: 109
مهار ميلگرد هامهار ميلگرد : ضوابط گفته شده در اين مقاله براي تمامي ميلگرد هايي كه به طور عمده تحت اثر بار هاي استاتيك قرار دارند و يا سازه هاي با شكل پذيري كه تحت اثر بار هاي جانبي زلزه قرار مي گيرند صادق است . ۱- در تمامي قطعات بتن آرمه نيروهاي كششي يا فشاري موجود در ميلگرد ها در هر مقطع بايد به وسيله مهار ميلگرد ها در دو سمت ان مقطع به بتن منتقل گردد . مهار ميلگرد ها در بتن به يكي از سه طريق الف تا پ اين بند با تركيبي ار ان ها امكان پذير است :
۲- براي مهار ميلگرد هاي كششي به وسيله قلاب ، انتهاي ميلگرد ها خم شده و به صورت قلاب در اورده مي شود . براي انتقال نيروي AbFy از ميلگرد به بتن ايجاد قلاب به تنهايي كافي نيست و بايد علاوه بر ان طول اضافي مستقيم ميلگرد از انتهاي ازاد ميلگرد تا شروع قلاب در بتن وجود داشته باشد . حداقل اين طول اضافي به علاوه شعاع قلاب انتهايي ان به علاوه قطر ميلگرد ، كه براي انتقال نيروي AbFy لازم است ، طول گيرايي ميلگرد قلاب دار ناميده مي شوند . طول گيرايي ميلگرد هاي قلاب دار در كششطول گيرايي يك ميلگرد قلاب دار در كشش ، Idh ، بايد حداقل برابر مقدار رابطه زير در نظر گرفته شود . مقدار Idh در هيچ حالت نبايد كمتر از ۸ دي بي و يا ۱۵۰ ميليمتر اختيار گردد . براي مطالعه ادامه مطلب كليك كنيد .
امتیاز:
بازدید: 119
بستن ميلگرد هابستن ميلگرد هاي فولادي بايد قبل از بتن ريزي ، بر اساس طرح و محاسبه ، به يكديگر بسته و يكپارچه شونذ تا از جابه جا شدن آن ها طي عمليات بتن ريزي تا خودگيري بتن جلوگيري شود . بستن ميلگرد ها به يكديگر از نظر زمان و مكان بستگي به وضعيت كارگاه و نوع قطعه دارد كه تصميم گيري در مورد چگونگي ان به عهده تكنسين ساختمان است تا حداكثر كارايي حاصل شود . گاهي تمام يا قسمتي از ميلگرد ها خارج از قالب مي بندند و يك شبكه را تشكيل مي دهند و سپس ان را در قالب قرار مي دهند ( شبكه ي كف فونداسيون منفرد ). گاهي نيز ميلگرد ها را در قالب به يكديگر مي بندند ( مانند ميلگرد هاي سقفي بتني ) . براي بستن دو ميلگرد به يكديگر ، بيشتر از مفتول نرم با قطر ۱٫۵ تا ۲ ميليمتر استفاده مي كنند كه اصطلاحا به اين عمل پره زدن مي گويند . انواع گره هاي متداول براي بستن دو ميلگرد به يكديگربراي مطالعه ادامه مطلب كليك كنيد .
امتیاز:
بازدید: 102
سوله چيست ؟سوله چيست ؟ به سازه هاي فلزي شيب دار كه بر اساس محاسبات فني خاص طراحي و ساخته مي شوند سوله گويند. از اين نوع سازه ها در كارخانه ها ، انبارها ، آشيانه هاي هواپيما ، مرغداري ها ، سالن هاي ورزشي ، فروشگاه هاي بزرگ ، تعمير گاه ها و غيره استفاده مي شود . سوله از اجزاي زير تشكيل شده است :
سوله به اشكال مختلفي طراحي و ساخته مي شود :
به سازه هاي فلزي شيب دار كه براساس محاسبات فني خاص توليد مي شود، سوله گويند. سازه هاي شيب دار يا سوله در لاتين با عنوان Gable Bents يا Ridge Bents ناميده و معرفي مي شوند. لازم به توضيح است گروه كثيري از شركت هاي بزرگ و كوچك دولتي و خصوصي با كمك اين سازه ها توانسته اند به پيشبرد اهداف صنعتي و اقتصادي خود كمك كرده، و طبق محاسبات پيش بيني شده، به راحتي قادر به توسعه و گسترش ابنيه خود باشند. در سال هاي قبل سيستم هاي خرپاسازي در ايران بسيار متداول بوده اما هم اكنون سوله سازي به علت مزاياي زيادي جايگزين آن گشته است. سوله به دليل كاربرد عمدتا صنعتي از نظر طراحي با ساير سازه ها متفاوت است خصوصا آن كه قاب ها در اين نوع سازه ها كاملا متفاوت بوده و داراي شيب مي باشند و دهانه ها نيز نسبت به ساير سازه ها بزرگتر است. به دليل بزرگ بودن ابعاد تيرها و ستون ها، جهت اجراي اين سازه نمي توان از پروفيل هاي موجود در بازار استفاده نمود و بايد اقدام به ساخت آنها كرد كه اصطلاحا به آن تير ورق ميگويند . نحوه طراحي سوله و انواع آنسوله چيست ؟ يكي از زيباترين و جالب ترين سازه هاي عمراني سوله است. در اين مقاله سعي داريم شما را با سوله و انواع آن آشنا كنيم. سوله به دليل كاربرد عمدتا صنعتي از نظر طراحي با ساير سازه ها متفاوت است خصوصا آنكه قاب ها در اين نوع سازه ها كاملا متفاوت بوده و داراي شيب مي باشند و دهانه ها نيز نسبت به ساير سازه ها بزرگتر است. به دليل بزرگ بودن ابعاد تيرها و ستون ها ، جهت اجراي اين سازه نمي توان از پروفيل هاي موجود در بازار استفاده نمود و بايد اقدام به ساخت آن ها كرد كه اصطلاحا به آن تير ورق ميگويند . انواع سوله:سوله داراي انواع گوناگون مي باشد:
براي مطالعه ادامه مطلب كليك كنيد .
امتیاز:
بازدید: 107
ميلگرد گذاري ديوار هاميلگرد گذاري ديوار : از ديوار هاي بتني در شرايط مختلف در ساختمان ها استفاده مي شود . ديوار ها را از نظر رفتار سازه اي مي توان به ۵ دسته زير طبقه بندي كرد : ديوار هاي حائلميلگرد گذاري ديوار : ديواري است كه به منظور پايداري در مقابل فشار جانبي خاك به كار مي رود . در اغلب حالت ها عامل پايداري ، وزن ديوار است . ديوار هاي باربر ( بار قائم )ميلگرد گذاري ديوار : ديواري است كه علاوه بر وزن خود ، نيروي خارجي قائمي را تحمل مي كند كه ناشي از عكس العمل سقف يا نظاير ان است . به دليل اهميت اين ديوار ها ، ضوابط خاصي براي آن ها در نظر گرفته شده است . برخي از اين ضوابط به قرار زيرند :
براي مطالعه ادامه مطلب كليك كنيد.
امتیاز:
بازدید: 131
ميلگرد گذاري اجزاي سازه هاي بتنيميلگرد گذاري شامل نقشه هاي اجرايي ميلگرد و جاگذاري و بستن آرماتور ها است . نقشه هاي اجرايي ميلگردنقشه هاي اجرايي منضم به قرار داد ، بايد شامل جزئيات آرماتور بندي سازه ها ، نظير قطر ، طول ، شكل ، اندازه و جزئيات خم ها و جدول اوزان باشد . بسته به نوع و پيچيدگي سازه با دستور دستگاه نظارت ، پيمان كار بايد براي سهولت اجرا اقدام به تهيه نقشه هاي اجرايي كارگاهي نمايد . اين نقشه ها بر اساس نقشه هاي اصلي قرارداد تهيه شده و شامل جزئيات بيشتري در ارتباط با نحوه اجرا ، خم كردن ، محل دقيق و تعداد ميلگرد ها ، نوع ميلگرد ها و ساير اطلاعات لازم كه به نحوي در درك بهتر جزئيات موثرند ، مي باشند . قبل از اجراي عمليات بتن ريزي و با اطلاع قبلي پيمان كار ، جزيات و نحوه استقرار آرماتور ها مورد بازديد دستگاه نظارت قرار گرفته و سپس دستور بتن ريزي صادر خواهد شد . جاگذاري و بستن آرماتور هاهنگام نصب ، ميلگرد ها بايد عاري از هر گونه آلودگي نظير گرد و خاك ، زنگزدگي ، گل ، چربي ، رنگ ، ذرات خارجي كه مانع چسبندگي بين بتن و آرماتور مي گردد باشند . آرماتور ها با توجه به قطر ، طول و شكل ، بايستي در محل هاي تعيين شده به نحوي مستحكم و ثابت شوند كه هنگام بتن ريزي هيچگونه تغيير و جابه جايي در آن ها صورت نگيرد . به منظور كنترل و تامين پوشش بتن ، مي توان از قطعات بتني ( لقمه ها ) يا خرك هاي فلزي به ابعاد ، مقاومت و تعداد لازم استفاده نمود . لقمه هاي بتنيبايد داراي مفتول بوده و با استفاده از اين مفتول ها به ميلگرد هاي اصلي كاملا محكم شوند . نبايد از قطعه سنگ ، لوله هاي فلزي و قطعات چوب براي نگهداري ميلگرد ها و امين پوشش بتن ، استفاده شود . شالوده هاميلگرد گذاري شالوده هاميلگرد ها به صورت بكه اي در كف شالوده قرار داده مي شوند . براي ايجاد چسبندگي بيشتر و براي مطالعه ادامه مطلب كليك كنيد .
امتیاز:
بازدید: 125
طبقه بندي ميلگرد ها از نظر روش ساختطبقه بندي ميلگرد : فولاد گرم نورد شده ، فولاد سرد اصلاح شده ، فولاد گرم اصلاح شده فولاد گرم نورد شدهفولاد سرد اصلاح شدهكه بر اثر عمليات مكانيكي نظير پيچانيدن ، كشيدن ، نورد كردن يا گذرانيدن از حديده ، بر روي ميلگرد هاي گرم نورد شده در حالت سرد به دست مي آيد . فولاد گرم اصلاح شده يا فولاد ويژهكه بر اثر انجام عمليات مكانيكي نظير گرمايش و آب دادن ، بر روي ميلگرد هاي گرم نورد شده در حالت گرم به دست مي آيد . طبقه بندي ميلگرد ها از نظر مكانيكيميلگرد هاي فولادي بر اساس مقاومت مشخصه ان ها تقسيم بندي مي شوند . انواع رده هاي ميلگرد فولادي از نظر مكانيكي در جدول درج شده است . فولاد هاي فوق از نظر شكل پذيري به سه رده طبقه بندي مي شوند:
انواع شكل رويه ميلگرد هاميلگرد هاي مصرفي از نظر شكل رويه به سه دسته طبقه بندي مي شوند :
براي مطالعه ادامه مطلب كليك كنيد .
امتیاز:
بازدید: 134
|
|
|||
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |